Vision – är en sorts dröm om ett framtida läge för ett företag. En vision ska vara en utmaning.
Affärsidé – En affärsidé ska vara klar och enkel att förstå, ha ett tydligt budskap och vara känd för de anställda. En affärsidé är grunden till ett företags verksamhet.
Marknadsplan – Den viktiga marknadsplanen samlar hela företagets kunskap om hur man på bästa sätt ska nå ut till kunderna. En marknadsplan kan omfatta allt från några tankar i huvudet på en företagsledare eller någon A4 sida med anteckningar till ett kompendium eller ett dokument som fyller flera pärmar.
Affärsplan - är en strukturerad beskrivning av förutsättningar och planen för att nå ett verksamhetsmål och/eller att förverkliga en affärsidé. Viktiga delar i planen är affärsidé, mål och vision, marknadsplan, risker och lönsamhetsbedömning.
Nulägesbeskrivning – En nulägesbeskrivning beskriver företagets möjligheter och hot.
SWOT - Att analysera ett företags styrkor och svagheter hot och möjligheter i omvärlden. Styrkor och svagheter talar om hu företaget ser ut inifrån. Hot och möjligheter ger insyn i hur omgivningen påverkar företaget utifrån.
Mål – Företagets mål är viktigt eftersom de styr organisationens värderingar om vad som är viktigt och vad som är oviktigt och vilken inriktning verksamheten ska ha. Mål ska alltid vara mätbara. De ska dessutom vara kommunicerade till hela företaget, det vill säga alla ska ha informerats om målen och accepterat dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar